In onze school bieden we op een professionele manier een positief leer –en leefklimaat aan door een goede samenwerking. We streven naar open en vlotte communicatie:
ik en jij, wij maken samen school
Onze school wil een ontmoetingsplaats zijn waar klein en groot zich goed voelen. Met in de eerste plaats kinderen die graag naar school komen. We zetten in op welbevinden, betrokkenheid en een gezonde leerambitie van onze kinderen waarin kennis en vaardigheden zorgen voor een totale ontplooiing: Het hoofd, het hart en de handen. Ons uitgebreid zorgbeleid zorgt voor ondersteuning van elk kind. Brede basiszorg op de klasvloer opdat elk kind zich goed voelt. Een leerkracht als gids die de kinderen helpt. Samen willen we een plek creëren waar de ontwikkelingskansen van elk kind centraal staan. Elk kind krijgt bij ons de kans om op zijn eigen niveau te ontwikkelen. We houden rekening met de individuele ontwikkeling van onze kinderen.
Ons team hecht veel belang aan sportiviteit zowel tijdens als na de schooluren. Alle kinderen krijgen minstens 2u bewegingsopvoeding (zwemmen & turnen)aangeboden (vanaf 6 jaar, in turnuniform.)Vanaf de (laatste) 3de kleuterklas gaan we zwemmen. De turnlessen gaan door in de turn- en polyvalente zalen en we investeren steeds ingoede materialen. In samenwerking met MOEV organiseren we regelmatig gratis vrijblijvende naschoolse sportactiviteiten. We dragen fair play hoog in het vaandel en durven hierbij hopen op de medewerking van de ouders. Tijdens de vrije momenten hebben de leerlingen veel mogelijkheden om te bewegen op een leuke en zinvolle manier. We spelen in op de actualiteit zoals bv het WK, Olympische spelen, the daily mile…Bij beweging stimuleren we veel drinken en gezonde tussendoortjes. In de lagere school staan er op de speelplaats drinkfonteinen. Onze instappertjes maken reeds voor de eerste schooldag kennis met Bodymap.
Is ruim kijken naar elk kind.
Het kind dat zijn talenten en creativiteit kan ontdekken en mag gebruiken.
Ruimte om zichzelf te zijn en zichzelf te ontplooien tot jong- volwassene.
In de kleuterschool werken we met menggroepen. Peter-en meterschap in de lagere school.
Ieder op zijn eigen tempo, de jongsten leren zo van de oudsten en de oudsten dragen mee zorg voor de jongsten.
Door dit “leren van elkaar” gaat er meer aandacht naar sociale vaardigheden
De kinderen leren zelfstandiger werken en zelfstandiger een keuze maken waardoor hun ondernemingszin gestimuleerd wordt.
Onze school tracht de basis te leggen en de vaardigheden aan te leren waardoor het kind een houvast heeft om een volwaardige plaats in onze maatschappij in te nemen.
We creëren gelijkheid door uniform doch zonder elk uniek kind gelijk te benaderen.
In onze groene omgeving kunnen onze kinderen genieten, leren ze respectvol omgaan met de natuur en milieubewust handelen.
Natuurbeleving neemt een belangrijke plaats in binnen ons onderwijs
In een aangename sfeer kunnen de kinderen op ontdekking gaan.
Ze leren zelfredzaam te zijn en probleemoplossend te denken.
Een moestuin, speelbos, speeltuin en speelberg zijn hiervoor de ideale groene ruimtes op ons domein.
Deze groene ruimte biedt veel speel-, exploreer-, en leerkansen.
Kwaliteitsvol onderwijs aanbieden waarin de harmonische ontwikkeling van elk kind voorop staat.
In een veilige omgeving de talenten ”hoofd, hart en handen” ontdekken en ontwikkelen.
Dit doen we door een wisselwerking tussen persoons- en cultuurgebonden thema’s aan te bieden.
We bieden onze kinderen veel ervaringskansen aan door: elkaar te ontmoeten.
begeleid te exploreren en beleven.
zelfstandig of geleid te spelen en te leren.
We zetten in op een gezonde leerambitie van onze kinderen. We willen dat kinderen zin krijgen om te leren.
Onze kinderen kunnen op een optimale manier ontwikkelen,
Als team denken we goed na welke weg en welke middelen we hiervoor nodig hebben.
De lat wordt hoog gelegd voor iedereen. Daarnaast wordt er rekening gehouden met de individuele ontwikkelstappen, interesses en kwaliteiten.
Elk kind heeft zijn eigen talenten, die we volledig willen helpen ontdekken en verder ontplooien.
Onze school verwelkomt iedereen gastvrij vanuit een christelijke inspiratie.
Zij doet dit met respect voor andere geloofsovertuigingen.
Zij zorgt voor samenhorigheid en respect voor ieders geloof.
De kinderen krijgen de kans om andere culturen te leren kennen en worden aangemoedigd solidair te zijn met anderen.
Vanuit de katholieke achtergrond besteden wij aandacht aan het respectvol omgaan met zichzelf, anderen, de natuur en onze multiculturele samenleving.
Onze school wil een deel zijn van de grote kerkgemeenschap; dit gebeurt tijdens eenvoudige vieringen rond de kerkelijke feestdagen waarin we tijd maken voor gebed en bezinning.
Elk schooljaar organiseren we acties voor goede doelen tijdens de advent en de vasten. Dit doen we o.a. voor ons schooltje “Virgo Maria” in Oeganda,...............
Andersgelovigen nemen ook deel aan de vieringen en tonen respect.
- Groene omgeving, nieuwe gebouwen, ons Wonderbos, steeds goed onderhouden met regelmatige vernieuwingen.
- Op onze school wordt geïnvesteerd in nieuwe leerboeken, leerplannen, leermaterialen en vernieuwde klaslokalen.
- Door nascholingen blijven de leerkrachten ‘up to date’ met wat er verandert in het schoollandschap.
- We hechten veel belang aan creativiteit, spelend leren, experimenteren en sociale vaardigheden. We kiezen voor gevarieerde en actieve werkvormen zoals differentiatie en leren van elkaar.
- We willen zo veel mogelijk vertrekken vanuit de werkelijkheid. Als de werkelijkheid te veraf, te groot, te klein of te lang geleden is, zullen we gebruik maken van allerlei media om de werkelijkheid in onze school binnen te brengen.
Op onze school is iedereen welkom.
We hechten veel belang aan het welbevinden van elk uniek kind. We dagen kinderen uit zich te ontplooien op hun eigen tempo. Onze school zorgt voor zorg op maat voor elk kind.
Een goed uitgebouwd zorgbeleid en een sterk zorgteam staan klaar om ondersteunend te werken met de kinderen, de ouders, de klasleerkrachten en het team.
Wat het beste is voor elk kind probeert ons zorgteam in goede banen te leiden in samenspraak met de klasleerkracht.
Indien nodig werken we samen met externe partijen zoals CLB, kinesisten, logopedisten, VOKAN, huis van het kind, ..........
Op onze school is iedereen welkom.
We hechten veel belang aan het welbevinden van elk uniek kind. We dagen kinderen uit zich te ontplooien op hun eigen tempo. Onze school zorgt voor zorg op maat voor elk kind.
Een goed uitgebouwd zorgbeleid en een sterk zorgteam staan klaar om ondersteunend te werken met de kinderen, de ouders, de klasleerkrachten en het team.
Wat het beste is voor elk kind probeert ons zorgteam in goede banen te leiden in samenspraak met de klasleerkracht.
Indien nodig werken we samen met externe partijen zoals CLB, kinesisten, logopedisten, VOKAN, huis van het kind, ..........
De totale en integrale vorming van de kinderen staat voorop. Hoofd, Hart en Handen, drie aspecten van de totale persoonlijkheid zijn niet van elkaar te scheiden.
Elk kind centraal stellen wil bij ons dus zeggen:
Hoofd
Hart
Handen
Waarden zoals: respect en waardering voor iedereen, dienstvaardigheid, aandacht voor eigen identiteit, eerbied, eerlijkheid, gelijkheid, mondigheid, creativiteit, verdraagzaamheid, luisterbereidheid, dankbaarheid, solidariteit, vrede, zelfverdediging, verantwoordelijkheidszin, rechtvaardigheid, waarheid en schoonheid, milieubewustzijn en een kritische kijk op de maatschappij komen in het dagelijkse schoolleven geregeld aan bod. Toch verliezen we niet uit het oog dat ieder kind recht heeft op zijn eigen stijl en persoonlijkheid.
Elk kind heeft zijn eigen talenten, die we volledig willen helpen ontplooien. Binnen onze school hebben we een bijzondere aandacht voor culturele en creatieve ontwikkeling.
In de school streven we kwaliteitsonderwijs na. De eindtermen en ontwikkelingsdoelen van de Vlaamse Gemeenschap zijn daarbij richtinggevend. In het Virgo Maria-instituut worden, om die eindtermen te bereiken en de ontwikkelingsdoelen na te streven, de leer- en vormingsplannen van het Vlaamse Verbond van het Katholiek Basisonderwijs (VVKBaO) gevolgd.
We wensen een dynamische school te zijn met een opdracht voor deskundigheid waarbij we ook streven naar verdere uitbouw en verbetering, waarin we openstaan voor vernieuwing en daartoe begeleiding, nascholing en conferenties zien als belangrijke hulpmiddelen. Zelfstandigheid bevorderen verliezen we niet uit het oog.
In de jaarplanning hebben we oog voor de samenhang binnen een vak, tussen de verschillende vakken en tussen verschillende leerjaren. De school is een kleine gemeenschap, met verschillende groepen. Samenwerken in gemeenschap met elkaar is voor ons prioriteit.
De verbondenheid in onze school willen wij beklemtonen door iedereen (leerlingen, leerkrachten, directie, ouders, onderhoudspersoneel, secretariaat, middagtoezichters, CLB) te betrekken bij het scheppen van een hartelijk leefklimaat, waar onderlinge waardering bijdraagt tot een goede leef- en leersfeer. We kiezen telkens opnieuw voor dialoog.
Bij dit alles staan de kinderen steeds centraal. We nodigen ze uit om mee hun school te maken : door hen, op hun niveau, de nodige verantwoordelijkheden te geven leren ze op het oefenveld van de school hoe ze zich maatschappelijk kunnen inzetten.
Ons opvoedingsproject zal slagen door ons onderling samenwerken en vertrouwen in elkaar, in een sfeer van christelijke samenhorigheid. Onze school wordt zo een milieu waar directie, leerkrachten, opvoedend hulp- en administratief personeel met elkaar omgaan in de geest van Jezus Christus en dit in nauwe samenwerking met de ouders.
De kunst van het samenleven in gemeenschap tussen verschillende mensen, moet geleerd worden. Daarom wordt aandacht besteed aan persoonsbevorderende relatievormen.
Zowel in taken als in werkvormen; in groeps- en klasdoorbrekende activiteiten, wordt hieraan gewerkt. Op die manier trachten we kleine pesterijen in te dijken; leren we waardering opbrengen voor anderen en brengen we bij de kinderen een positieve levensvisie bij. Toch zijn we niet blind en kunnen vele factoren deze relatievormen, buiten onze wil, beïnvloeden. In eerste instantie is een positief thuisklimaat, zowel tegenover de school als tegenover de maatschappij een voedingsbodem om een positieve maatschappijkritische houding aan de kinderen bij te brengen.
Als schoolgemeenschap willen we de kinderen een luisterend oor aanbieden; willen we hen helpen zich weerbaar op te stellen en willen we hun vragen onbevangen beantwoorden. Het pad naar de volwassenheid willen we graag samen bewandelen. Toch blijft de schoolgemeenschap rekenen op blijvende steun van het gezin, waarin het kind leeft.
Elk kind krijgt maximale ontplooiingskansen. Dit gebeurt door aangepast onderwijs, door differentiërende en individualiserende werkvormen. We volgen hen goed op en werken aangepaste begeleiding en evaluatie uit. Op die manier wordt er zorg aan de ontwikkeling van elk kind besteed.
Onze school tracht aan leerzwakke en leervertraagde leerlingen , maar ook aan hoogbegaafde kinderen extra aandacht te geven. Het is voor ons belangrijk om mensen te vormen die geven wat ze kunnen en die al hun talenten gebruiken. Vanuit evangelisch oogpunt hebben we extra aandacht voor kinderen die op één of ander vlak kansen missen om volwaardig mens te worden. Alle kinderen die op één of andere manier kansarm zijn, hebben recht op onze extra aandacht.